Към съдържанието

Viva Cognita at Facebook
Viva Cognita at Twitter
Viva Cognita at YouTube




Снимка

№6 Как да направим репортаж за наука (ако нямаме учени)

Публикувано от kdelchev , 17 февруари 2015 · 1259 видяно

сарказъм
Когато написах №4, не си дадох овреме сметка, че писанието ми има една основна слабост - всички съвети там предполагат, че вие разполагате с учен. А това никак не е гарантирано. Учените са заети хора, често пътуват, случва се и някои от тях да не са разбрали услугата, която сте им направили при предното интервю, придавайки по-маркетируем вид на тяхното откритие и тн. Но светът се върти, вестникът излиза ежедневно, сутрешния блок си е все три часа и не можем да го запълним само с готвене и манекенки.... Ето защо, понякога се налага да направим материал по научна тема, пък макар и да нямаме учен на разположение. Какво да правим тогава?!

1. Ако работите в телевизия, добре знаете, че всяка секунда е ценна, а снимането е тежка работа, в която винаги нещо може да се оплеска. За това направете обходна маневра и плячкосайте наготово YouTube или vbox. Там има безценна база данни от научни експерименти, като слагане на ментови бонбонки в кола, замразяване на случайни предмети с течен азот или бързо изстудяване на бира със сол. В случай на тежък цайтнот, просто покажете едно от тези клипчета с анонс "Голям хит в социалните мрежи стана...", а ако имате малко повече време, пресъздадете опита с някоя знаменитост. Която винаги го е знаела и много му се е радвала като дете.

2. Ако няма риба и ракът е риба. При липса на истински учени, винаги може да се обърнете към паранаучни формирования. Те са обикновено групички доброволци в тинейджърска възраст, обединени по малък европроект, които с удоволствие могат да ви запознаят с неща, прочетени предния ден в Уикипедия. Примерно оказването на първа помощ, грижата за диви животни или опасностите в интернет. Също така са много подходящи и за демонстриране на експериментите от т.1. Запазвайте ги за по-обемни материали, защото изглеждат добре (еднакви тениски, усмихнати лица, несломим оптимизъм) и може да разкажете личните истории на един-двама от тях поотделно.

3. Специфична субституция на лекарите и фармацевтите са пациентите и техните роднини. Те винаги знаят какво точно им има, как трябва да бъдат лекувани и често - кой е виновен, че са в това състояние. Лесно може да се уреди пациентите да са в групичка с обща болежка, и тогава винаги подчертавайте, че след толкова ходене по мъките са станали "на практика половин лекари". Когато пък материалът е актуален и сте отишли при болен на легло, винаги носете подарък. Ако е самотен старец - бонбони (лимонени резенки вършат най-добра работа); ако е пострадал при работна злополука - нещо свързано с професията му; ако е родилка - детски търлички; ако е под 18 години, плюшка. В последния случай, по-здравите болни, преминали пубертета, са склонни да ви изтикат подаръка обратно, но вие не се предавайте и го сложете дискретно в кадър. Все пак.

4. Колкото и да са полезни болните и ентисуастите, те все пак са годни за едно-две показвания и толкова. Ако искате да имате редовен приток на материали ви трябва цялостна концепция. Една чудесна идея е създаването на рубрика от типа "Болест на деня". Медицината е в пъти по интересна от всички останали науки, защото всеки боледува и се страхува от това. Факт който може и трябва да бъде използван с рейтингова цел. Рубриката "Болест на деня" създайте по следния начин. Първо, набележете си топ 10 на най-разпространени заболявания от които се умира и заложете една трета от материалите да са за тях. Не повече. За тях експерт не ви е нужен, просто преписвайте това, което вече са написали колегите ви преди три месеца и готово. Втората третина запълвайте посредством библиомантия. Взимате едно копие на Международна Класификация на Болестите (МКБ), отваряте, забождате пръста си на случайна страница и четете какво се е паднало. После позвънете в произволна болница и питайте дали здравната каса осигурява адекватна грижа за болните от съответната диагноза. Ако ви кажат "не", имате новина. Ако ви кажат "да", просто попитайте защо тогава умират толкова хора. В никой случай не приемайте обяснението, че хората рано или късно все от нещо умират.

5. Може би забелязахте, че в т. 4 има само две третини. Ако това ви притеснява, чудесно. Ако това не ви - математиката ни учи, че третините са три. Не е нужно да го знаете, но в някои случаи, като например преди избори - помага. Та така, третата третина. Алтернативна наука. По принцип учените я наричат псевдонаука, шарлатанство и неща, за които трябва да ползвате пегел, но вие и без това следва да я показвате в ефир, само когато ги няма наблизо. Просто ми се доверете за това.
Та така, алтернативна наука. Спокойно може да запълни последната третина. И изобщо не се поддавайте на обвиненията, че рекламирате измамници. Вие сте длъжни да дадете на всяка от страните равно време за изява, а всеки има право на лично мнение. Нека публиката реши. Също така, алтернативната наука изобщо не се ограничава до медицината. След дежурната рубрика, направете и втори материал. Алтернативна история (Знаете ли че България е на 7 000 години?), алтернативна физика (торсионните полета извличат енергия от вакуума - даже продават такива радиатори), дори алтернативна математика. Аз лично съм притежател на изключително ценно копие на "Неточностите в точната наука", която мога да предоставя на всеки, желаещ да направи материал за важни аспекти на точката като дължина и лице.

Специфичен проблем, който може да настъпи е, че рано или късно библиомантията по т. 4 ще отведе пръста ви до код F20 в МКБ-то (шизофрения) и тогава може да започнете да намирате паралели между страдащите от това коварно заболявание и вашите алтернативно-научни гости. Няма причина за безпокойство, но ако това ви притеснява (макар че не е необходимо), може да се ограничите само до представителите на по-утвърдените алтернативни дялове на познанието - астрология, нумерология и хомеопатия. Тяхните последователи не само са изключително отзивчиви и учтиви с всяка една медия, но и отдалеч почти досущ приличат на истински изследователи и лекари. Даже ако имате необходимия предприемчив дух, може да сключите с тях и трайни спогодби за сътрудничество, включващи, рекламни карета, импулсни телефони, или пък телешоп оферти. Така вие успешно ще превърнете сухата и проблематична научна рубрика в нещо, което не само ви гарантира твърда аудитория, но и директно генерира приходи.

  • 2



Не спираш да ме радваш!

    • 0
  • Доклад

Старая се.

    • 0
  • Доклад
Viva Cognita е партньорски проект на Института по математика и информатика на БАН, Съюза на математиците в България и VIVACOM