Към съдържанието

Viva Cognita at Facebook
Viva Cognita at Twitter
Viva Cognita at YouTube




Снимка

С чувството на по-богата от Бил Гейтс– илюстриран репортаж за RSI 2014. Първа част.

Публикувано от Жени Сендова , 27 октомври 2014 · 1679 видяно

RSI
Още едно паметно лято в рамките на програмата RSI измина, придружено с много емоции (най-вече с положителен знак)! Да започнем с някои начални данни.

Стига вече съкращения - какво беше всъщност RSI?

Не ми казвайте, че някой още задава горния въпрос. Всъщност дори участниците в програмата не винаги знаят, че това, което днес е известно като Research Science Institute, е било Rickover Science Institute (по името на изобретателя на ядрената подводница адмирал Риковър, създал в края на живота си една от най-известните днес в света международни летни изследователски
школи за ученици с изявени способности в природо-математическите науки). Школата се организира от американския Център за върхови постижения (CEE - http://www.cee.org/) и традиционно се провежда в Масачузетския технологичен институт (MIT) с гимназисти от цял свят, а RSI 2014 е 31-то й издание.

Работя там вече 17 последователни лета като тютор (преподавател, който подготвя младите учени да представят изследователските си проекти си във вид на специализирана статия и като устна презентация пред по-широка публика). Не
на последно място тюторите се грижат и за „психическото равновесие“ на питомците си, защото не е рядкост те да се тревожат например, че не са решили за „цели“ 3 дни, задача, която е стояла нерешена 30 години…

Веднъж определих RSI като мястото, където да си необикновен е най-обикновеното нещо. Самите ученици споделят удивлението си колко добър е всеки друг в нещо, в което досега са се чувствали без конкуренция – било то математика, информатика, природни науки, пиано, цигулка, танц, лека атлетика, тенис, фрисби… (Тук умишлено прескачам пинг-понга, защото там съм почти без
конкуренция :rolleyes: ). Сред лекторите и менторите им има световно известни учени (математици, биохимици, физици), които същевременно са изявени музиканти (концертиращи пианисти, цигулари, диригенти, композитори, дори рок
изпълнители)… Това създава чудесно чувство на смирение, лекува от „звездната болест“ и вкарва учениците в руслото на науката, каквато е всъщност – труден път, в който трябва да се радваме на творческия процес, на общуването с други
запалени изследователи и да не мислим за признание, слава и награди… А ако
дойдат, това да е страничен ефект.

За мен лично работата в тази среда е като благословение, защото тук децата не очакват да знаете повече от тях в специфичната област на проекта им (за това се грижи менторът им), а са признателни за всяко общуване, в което споделяте собствените си научни пристрастия и уроците на живота. Приятелството с тези деца е най-голямото богатство. Както се изрази преди време Веселин Кулев (RSI’05): „Жени, ти си по-богата от Бил Гейтс, и си го знаеш…“

Тази година в RSI участваха 83 ученици от 18 страни, а от България, както е известно, бяха избрани Христо Стоянов - Ицо (СМГ) и Петър Гайдаров - Пешо (ОМГ-Пловдив) сред онези носители на отлични грамоти от УчИМИ’14, които не бяха абитуриенти.

Да припомня, че за резерви бяха определени Райна Гаджева и Христо Стайков, които с многобройните си успешни изяви на изследователския фронт доказват колко трудна е била задачата на журито. От друга страна пък при толкова изравнени сили е трудно и да се сгреши…

Обстановката

За първи път американски дом на участниците стана общежитието Maseeh, старинна на вид сграда, която прави впечатление с двете си кули и тухлената фасада. Иначе кампусът на MIT предлага разнообразна архитектура и прекрасни
произведения на изкуството – от скулптури на Хенри Мур (Henry Moore), Александър Калдер (Alexander Calder) и Жауме Пленса (Jaume Plensa) до живописни пана на Сол Леуит (Sol LeWitt):



Публикувано изображение

Общежитието Maseeh се откроява с носталгична нотка в архитектурния си стил

Публикувано изображение


Произведения на Хенри Мур и Жауме Пленса радват обитатели и посетители

Публикувано изображение
Картини на Сол Леуит красят коридорите към физическия департамент на MIT.

Публикувано изображение


„Безкрайният“ коридор и куполът в централното фоайе


Вътрешността на MIT също е впечатляваща – по т. нар. безкраен коридор като че ли се носят идеи дори когато е безлюден, приумиците на архитектите от вътрешната страна на куполите ви оставят без дъх… (Впрочем това с пълна сила важи и за резбованите тавани на старинните къщи в Пловдив, Копривщица, Трявна, стига да имаме очи да ги видим, защото както казват „Гледането не е толкова просто, колкото изглежда“).

Първата вечер

След встъпителните слова на директора на програмата проф. Анди Чарман и на президента на CEE г-жа ДиДженаро следва кратко представяне на всеки от участниците (име, страна и област на научни интереси). После учениците се разпределят по групи – в моята група имаше 17 души от 12 страни. Традиционно ги карам да кажат няколко думи за себе си, да ни ориентират откъде идват, как се пише и произнася името им на родния им език и какви желания имат към ръководството на програмата.

Публикувано изображение
Час с тютора и с асистентката Кати Велчева

Публикувано изображение

Първата седмица

Творческата работа по изследователските проекти трае на практика между 4 и 5 седмици. Тя се предшества от една седмица учебни занятия – сутрешни лекции, компютърни занимания и вечерни лекции. Лекциите се водят от млади учени, възпитаници на програмата. Лектор по математика вече години наред е Крис Скинър, близък сътрудник на Андрю Уайлс (нали няма нужда да обяснявам, че последният доказа Великата теорема на Ферма…)

Публикувано изображение

Проф. Крис Скинър на вечерна среща с учениците.
Работните места на учениците са в различни отделения (лаборатории, компютърни клъстъри и кабинети) на MIT, Harvard, Northeastern University, Boston College и в зависимост от спецификата на проектите си учениците прекарват там поне 8 часа. Единствените с по-свободен дневен режим са авторите на математически проекти, защото по стара традиция се смята, че математиците творят особено добре нощем. И все пак, за да не се изкушават да спят до обяд, им организирам т. нар. „математически закуски“, на които каня випускници на RSI (вече са утвърдени математици) – да изслушат идеите им за проекти в рамките на няколко минути и на свой ред да разкажат над какво работят и какви проблеми са срещали като ученици в RSI.

Публикувано изображение
Mатематическите закуски са на открито

За представянето на проектите – как се прави (или как не се прави) презентация

Понякога проектите могат да се сравнят с плуването, което погледнато отстрани не можеш го разбра, а погледнато отвътре – не е лесно да го обясниш. Затова в традиционния си доклад „Как се прави презентация“ („How to give a talk” talk) най-дългогодишният тютор д-р Рикърт демонстрира всички типични грешки, извлечени от автентични презентации, в леко хиперболизиран стил. Разбира се обикновено минават няколко минути, преди учениците да разберат, че това всъщност е „Как не се прави презентация“ и да дадат воля на смеха си…

Публикувано изображение
Д-р Рикърт демонстрира спокоен презентационен стил и близък контакт с публиката

А тази лекция е само един от многобройните етапи за истинската подготовка към финалните презентации – представяне на проектите „на пръсти“ на един вид постерна сесия, но без постери (“posterless poster session”), само с лист хартия, на който е написано заглавието на проекта; представяне през уикенда на части от проекта – увод, методи, резултати, дискусия, докато се стигне до цялостно 10-минутно представяне. Всеки детайл (слайдове, интонация, език, яснота на изказа, език на тялото и т.н. се обсъжда от тютора и от групата, в резултат на което презентацията се усъвършенства след всеки жалон на програмата.

  • 0



Viva Cognita е партньорски проект на Института по математика и информатика на БАН, Съюза на математиците в България и VIVACOM